Treść strony

 

Słucham, więc jestem - Barbara Zarzecka

– Witam Państwa w naszym projekcie popularyzującym muzykę. Jego tytuł „Słucham, więc jestem” to parafraza słynnego kartezjańskiego „Myślę, więc jestem”, ponieważ dla nas, muzyków, słuchanie muzyki to pewien rodzaj myślenia połączony z emocjami. Zapraszam Państwa do wspólnej zabawy, poznawania różnej muzyki, przede wszystkim klasycznej, ale także filmowej, jazzowej, a nawet z gier komputerowych – takiej, której może jeszcze nie znacie, a jest warta poznania, ciekawa, niezwykle wartościowa i piękna. Będę wybierała dla Państwa najlepszą według mojego muzycznego gustu muzykę w najlepszych wykonaniach – zapewnia w pierwszym nagraniu Ewa Biały, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia „Z Muzyką do Ludzi”.

Wspomniany projekt to cykl miniaudycji adresowanych do niewidomych i słabowidzących słuchaczy, w których prezes opowiada o muzyce, poszczególnych kompozytorach i ich dziełach. To także muzyczne quizy, które są właśnie testowane przez osoby niewidome i słabowidzące. Podcasty z serii „Słucham, więc jestem” pojawiają się cyklicznie, raz w tygodniu na stronie Stowarzyszenia, skąd można je pobrać na własny komputer lub smarfon. Zamieszczane są również w formie postów na fanpage „Słucham, więc jestem” na Facebooku. – Zachęcamy do lajkowania i komentowania. Będzie nam niezmiernie miło odpowiadać na wszystkie pytania i komentarze. Chcemy zbudować społeczność, która kocha muzykę i będzie tak samo jak my i razem z nami ją poznawać i rozumieć – mówi Ewa Biały. W postach podawane są linki do nagrań dostępnych na YouTubie. Do tej pory ukazało się pięć audycji: „Zaproszenie do progamu i muzyka hiszpańska”, „Mozart i Eine kleine Nachtmusic”, „Wenecja i rudy ksiądz” (o Vivaldim), „Schubert – romantyk i mistrz pieśni” oraz „Bach i jego inwencje”.

Muzyczne opowieści

Każdy odcinek zbudowany jest tak samo, najpierw słuchamy krótkiego wstępu, by za chwilę odpłynąć w świat dźwięków. Komentarz dotyczy zazwyczaj biografii kompozytora, poznajemy więc najważniejsze fakty z życia znanych muzyków, urozmaicane anegdotkami, ale gdy jest taka potrzeba, Ewa Biały nakreśla nam także tło historyczne, a niekiedy wyjaśnia trudne terminy. Dla przykładu – nagranie dotyczące muzyki hiszpańskiej rozpoczyna się od słów: „Dzisiaj zapraszam do wysłuchania „Adagia”, drugiej, wolnej części z „Koncierto de aranhuez”, utworu autorstwa Joaqína Rodrigo, skomponowanego w 1939 roku. Koncert to forma muzyczna – czyli rodzaj kompozycji – składający się najczęściej z trzech części, szybkiej, wolnej i znowu szybkiej. Przeznaczony jest dla solisty instrumentalisty i akompaniującej mu orkiestry. Adagio to włoska nazwa tempa. Oznacza tempo spokojne. Rodrigo napisał ten koncert dla wybitnego hiszpańskiego gitarzysty Regino de la Maza. Tytuł nawiązuje do ogrodów pałacu w Aranjuez, gdzie Rodrigo wraz z żoną spędzali miesiąc miodowy. Jest to jeden z przebojów muzyki klasycznej hiszpańskiej, bardzo emocjonalnej, nostalgicznej i wzruszającej. Słucham jej kiedy tęsknię za czymś albo po prostu jest mi smutno lub jestem wzruszona, czasem nawet popłyną mi łzy. Oczywiście nie zostawię państwa w takim nastroju i zaraz po tej przepięknej nostalgicznej części, na rozbudzenie, w tym samym wykonaniu – wiolonczelisty Hausera i gitarzysty Petrit Ceku – przeniesiemy się do Argentyny, gdzie króluje argentyńskie tango. Po jego wysłuchaniu poczujecie się jak nowonarodzeni. Kompozytorem tanga jest Astor Piazzola, o którym będę opowiadała w innym odcinku. Są to nagrania koncertowe, usłyszycie więc Państwo na końcu oklaski i poczujecie niezwykłą atmosferę takich koncertów. Do usłyszenia za tydzień!”

Jak więc widzimy, jest to podane w formie lekkiej, łatwej i przyjemnej. Twórcy audycji nie zarzucają nas zbytnimi szczegółami, nie przytłaczają trudnymi pojęciami. Dla kogoś, kto muzyką klasyczną się pasjonuje, kto wie o niej wszystko, będzie to z pewnością za mało. Ale dla laika może to być początek wspaniałej podróży. Myślę, że taka forma nagrań jest odpowiednia dla zabieganych i dla młodzieży, która lubi gdy jest krótko, zwięźle i na temat. Żałuję tylko, że pomysłodawcy tego przedsięwzięcia nie zatrudnili do projektu profesjonalnego lektora, co zdecydowanie podniosłoby poziom audycji.

Wychodzą z muzyką do ludzi

Stowarzyszenie „Z muzyką do ludzi” zostało założone w 2010 roku przez muzyków instrumentalistów, animatorów życia muzycznego, wykładowców i pedagogów promujących wartości, które niesie ze sobą kontakt ze sztuką. Skupiają się na popularyzacji muzyki klasycznej. „Organizujemy koncerty, festiwale, programy edukacyjne, głównie w miejscach o mniejszym dostępie do  kultury wysokiej, czyli tam, gdzie nie ma filharmonii, oper i sal koncertowych. To, co nas wyróżnia, to angażowanie lokalnej społeczności w organizacje, a nawet w uczestnictwo artystyczne. Za taką koncepcję pracy jeden z naszych wiodących projektów – Opera w Jarosławkach – otrzymał nagrodę Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego oraz Centrum PISOP. Nasze koncerty również mają swoją odmienną formę, prowadzimy je rozmawiając z publicznością. Gramy w lokalnych kościołach, domach kultury  i salach reprezentacyjnych. Innym naszym celem jest  wspieranie rozwoju młodych instrumentalistów i pokazywanie im, czym tak naprawdę jest kontakt z publicznością. Organizujemy warsztaty, lekcje mistrzowskie, wykłady. Dajemy im możliwość rozwoju i wspieramy. Prowadzimy też program edukacyjny promujący muzykę klasyczną w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych na wsiach i w małych miastach. Od 2021 roku rozszerzyliśmy naszą publiczność  o osoby z dysfunkcją wzroku, zachęcając do słuchania, analizowania, rozumienia i zachwycania się muzyką. Rozpoczynamy również działania mające na celu niwelowanie blokad w dostępnie do edukacji muzycznej dla tej grupy osób” – czytamy na stronie Stowarzyszenia.    

Barbara Zarzecka

 

Więcej informacji o projekcie można znaleźć na Facebooku: https://www.facebook.com/S%C5%82ucham-wi%C4%99c-jestem-101021291958532, a podcasty można pobrać ze strony: https://www.zmuzykadoludzi.art/s–ucham-wi–c-jestem

Kontakt do Stowarzyszenia

e-mail: infozmuzykadoludzi@gmail.com

tel.  693297282

 


Artykuł publikowany w ramach projektu „TYFLOSERWIS 2021–2024 INTERNETOWY SERWIS INFORMACYJNO-PORADNICZY", dofinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.